SELAMAT DATANG...

Bunyi gendang bertalu-talu
Gendang dipukul anak Mak Cumi
Janganlah segan, janganlah malu
Singgahlah masuk ke halaman kami


Rabu, 20 Januari 2010

Kain Songket

Kawan-kawan tahu tak tentang kain songket? Hari ini kami akan berkongsi dengan anda tentang kain songket. Jadi,bolehlah kawan-kawan sedikit sebanyak. Songket merupakan sejenis kain yang biasanya ditenun tangan, dan mempunyai corak rumit benang emas atau perak. Perkataaan songket bermaksud membawa keluar atau menarik benang daripada kain atau menenun menggunakan benang emas atau perak.

Dari segi sejarah, ia hanya dipakai oleh golongan bangsawan - keluarga kerabat diraja dan orang besar negeri. Kehalusan tenunan dan kerumitan motif corak songket ketika itu menggambarkan pangkat dan kedudukan tinggi seseorang pembesar. Ia telah terkenal di Malaysia dan Indonesia sejak abad ke-13 yang lampau. Dari mana datangnya kain songket juga tidak dapat dipastikan.

Corak dan Motif

Corak dan motifnya memaparkan ciri-ciri unik identiti orang Melayu dan sekaligus mencerminkan citarasa budaya bangsa yang mekar dalam persekitaran yang kaya dengan keindahan dan keunikan. Antara corak yang digunakan:

- Susunan bunga penuh
- Susunan bunga bertabur
- Susunan bercorak

Cara membuat songket sangat sukar. Jadi, kita patut menghargai kain songket yang telah dibuat samaada yang telah sedia dijahit baju ataupun tidak. Di sinilah kami akan mengakhiri topik kami hari ini. Harap kawan - kawan semua terhibur!

Yang benar, murid - murid BML,
Qamariah, Shukrina, Ain
Azfar, Aqil dan Idris

Tiada ulasan: