SELAMAT DATANG...

Bunyi gendang bertalu-talu
Gendang dipukul anak Mak Cumi
Janganlah segan, janganlah malu
Singgahlah masuk ke halaman kami


Khamis, 20 Mei 2010

Periksaan

Selamat bertemu semua!

Seperti yang anda tahu, peperiksaan SA1 telah berakhir. Mungkin ada di antara anda yang sedang sedih dand menangis di atas katil dan ada pula yang sedang gembira dan melompat-lompat kegirangan. Itu semua tergantung kepada keputusan individu tersendiri. Perasaan-perasaan itu semua ada dalam diri saya. Saya bangga dan gembira kerana setelah kerja keras saya, akhirnya berbuah juga hasilnya. Saya pun kecewa dengan keputusan Matematik saya.

Tetapi, tidak mengapa kerana saya tidak mudah putus asa. Malah, saya akan tetap berusaha dan berikhtiar untuk belajar bersungguh-sungguh agar dapat mencapai keputusan yang saya inginkan. Setelah selesai ujian, biarkan diri anda masa untuk berehat dan jangan menyesal dan memikirkan bahawa anda boleh menjawab soalan itu dengan lebih baik. Akhirnya, anda boleh menggunakan ujian untuk meninjau dan meningkatkan prestasi dan pengertian anda. Jika anda mempunyai ujian lain yang akan datang, cuba mempersiapkan diri untuk itu tetapi membiarkan diri anda masa untuk berehat terlebih dahulu sebelum itu.

Pantun Nasihat Belajar:

Pak Salleh memasang bubu,
Ketika petang cuaca redup,
Kalau tuan ingin tahu,
Ilmu itu penyuluh hidup.

Makan sireh duduk bersila,
Sambil duduk bergurau senda,
Sekiranya ilmu penuh didada,
Hidup tidak gelap gelita.

Mak Munah pergi ke perigi,
Pergi bersama anaknya Siti,
Tuntutlah ilmu setiap hari,
Untuk kesenangan diri sendiri.

Pak Abu menebar jala,
Jala ditebar di sungai Linggi,
Walau ilmu penuh didada,
Jangan suka menyombong diri.

Itulah pantu-pantun yang saya dapat cari dari lelaman. Harap anda lakukan yang terbaik bagi peperiksaan yang akan datang. Saya harap anda tidak akan berhenti belajar hanya kerana patah hati desebabkan tiodak lulus bagi peperiksaan SA1, ya?

Kredit: http://cindai98.tripod.com/pantun.htm

Terima kasih & jangan lupa tinggalkan komen anda!

~ Nur Qamariah 6Courage

Tiada ulasan: