SELAMAT DATANG...

Bunyi gendang bertalu-talu
Gendang dipukul anak Mak Cumi
Janganlah segan, janganlah malu
Singgahlah masuk ke halaman kami


Rabu, 10 Oktober 2007

Sebutan Baku...

Selalunya kita akan menyebut sesuatu perkataan itu menurut ejaannya. Namun, kebiasaan semasa bertutur telah menyebabkan kita menyebut perkataan-perkataan itu seperti dalam pertuturan seharian...tidak menggunakan sebutan baku. Contohnya: ada...sering disebut sebagai ade. Saya...saye, mereka...mereke dan sebagainya. Tetapi, bola...masih disebut bola dan bukannya bole kerana dalam pertuturan seharian kita menyebut bola.. bola dan bukannya bole.

Selain daripada itu, bunyi u sering disebut sebagai bunyi o. Contohnya, duduk...disebut sebagai dudok. Ikut...ikot dan sebagainya. Bunyi i pula sering disebut sebagai bunyi e. Contohnya, bilik...menjadi bilek.

Teringat saya, seorang murid darjah 6 bertanya kepada saya selepas kertas BM (PSLE), "Cikgu bagaimana kita eja celik?" Saya pun menjawab, "C-E-L-I-K." Murid itu kata, "Alamak, saya tersalah eja. Saya eja C-E-L-E-K."

Kita juga sering tersalah sebut perkataan-perkataan yang dipinjam daripada bahasa Inggeris seperti teknologi, digital, universiti, unik, muzium dan sebagainya.

Bunyi g sering disebut sebagai j. Bunyi u sebagai yu. Sering kali saya mengingatkan murid-murid bahawa kita menyebut gigi sebagai gigi dan bukannya jiji. Ular sebagai ular dan bukannya yular.

Namun begitu, semasa saya menjadi pemeriksa untuk ujian lisan semalam, masih ramai murid yang menyebut muzium sebagai muziyem seperti dalam bahasa Inggeris. Terlintas di dalam fikiran saya, kita tidak menyebut cium sebagai ciyem!!! Tergelak saya seketika.

:) Cikgu Hartini

Tiada ulasan: