SELAMAT DATANG...

Bunyi gendang bertalu-talu
Gendang dipukul anak Mak Cumi
Janganlah segan, janganlah malu
Singgahlah masuk ke halaman kami


Jumaat, 5 Februari 2010

Sejenak bersama Cikgu Hamimah


Sesi ini adalah untuk kita lebih mengenali guru-guru kita terutama sekali yang telah berpengalaman.Kita dapat lebih rapat dengan mereka. Mungkin guru-guru yang saya,Ain dan Shukrina telah menemubual ini tidak pernah atau pernah mengajar kawan-kawan.Samaada guru tersebut pernah atau belum pernah mengajar kawan-kawan, saya pasti kawan-kawan mengenali mereka.

Minggu ini pada hari Khamis kami bertiga telah menemubual seorang guru.Ini adalah pertama kali kami menemubual dengan seorang guru untuk menanyakan tentang pengalaman mereka menjadi seorang guru dan sebagainya jadi rasanya malu-malu gitu dan ragu-ragu.Tetapi tidak mengapa.Kami berjaya mendapatkan jawapan bagi soalan tertentu. Inilah guru yang kami telah menemubual:

Nama: Hamimah
Umur: 33
Soalan:

Kami : Sudah berapa lamakah cikgu menjadi guru?
Cikgu Hamimah : 8 tahun

Kami : Apakah yang menyebabkan cikgu memilih pekerjaan ini bagi kerjaya
cikgu?
Cikgu Hamimah : Ini sebenarnya cita-cita saya sejak kecil lagi.Saya mendapat
inspirasi daripada cikgu saya sendiri yang telah membimbing saya.

Kami : Cuba ceritakan pengalaman manis cikgu selama 8 tahun menjadi seorang
guru
Cikgu Hamimah : Pengalaman manis saya ialah apabial saya mengajar murid tersebut, dia
mendapat keputusan cemrlang dalam pelajarannya.Itu membuktikan yang
saya dapat memberikan sesuatu kepada anak murid saya iaitu pengajaran
yang sempurna dan baik.

Kami : Bagaimana pula dengan pengalaman pahit?
Cikgu Hamimah : Pengalaman pahit...
Pengalaman pahit saya agaknya apabila saya terpaksa ditugaskan
menjaga dan mengajar murid-murid di kelas aliran bawah.Mereka bukan
sahaja degil, malas tetapi memberontak setiap kali diberikan
tugasan.Saya terpaksa menghadapi semua itu selama 1tahun.Tetapi yang
bagusnya pulak murid-murid itu tetap menghormati saya apabila melihat
saya di luar mereka akan mengucapkan 'Selamat pagi' dan sebagainya.

Kami : Apakah pula nasihat kepada semua pelajar di luar sana?
Cikgu Hamimah : Murid-murid semua harus ingat, ilmu pengetahuan adalah kunci
kejayaan.Tanpa duit, masih boleh mencarinya dan bekerja.Tanpa ilmu
murid-murid tidak akan ke mana...

Itulah nasihat dan kata-kata perangsang dari Cikgu Hamimah.Dia pernah mengajar saya dan Ain pada darjah satu dan dua.Kata-kata aluannya tidak ubah-ubah.Kami masih ingat akan kata-kata itu.Di sini sahaja sesi pertama'Sejenak bersama...'saya. Ingat ya kawan-kawan, jangan lupa tinggalkan komen!:)

Qamariah~

2 ulasan:

Illy Izzati berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Illy Izzati berkata...

Dengan nasihat Cikgu Hamimah dan cikgu-cikgu lain saya akan berkerja keras untuk mendapat ilmu lagi.