SELAMAT DATANG...

Bunyi gendang bertalu-talu
Gendang dipukul anak Mak Cumi
Janganlah segan, janganlah malu
Singgahlah masuk ke halaman kami


Khamis, 27 September 2007

Puisi

Salam sejahtera semua!

Kalau Cikgu Hartini berkongsi puisi Khadijah Hashim kegemarannya, saya pula ingin berkongsi puisi yang ditulis oleh murid-murid P1 saya. Apa yang mengagumkan saya ialah mereka dapat menulis puisi ini walaupun mereka boleh dikatakan masih setahun jagung. Murid-murid saya perlu menggunakan 2 kata ganda dalam puisi mereka. Tentunya, mereka telah pun didedahkan dahulu kepada puisi. Mereka telah menyanyikan dan melagukan puisi yang telah saya cipta. Puisi yang dicipta berdasarkan puisi kanak-kanak Katak Si Katak Lompat.

Selamat membaca...

Lompat si katak lompat
lompatlah tinggi-tinggi
Ingatlah katak ingat
baca buku hari-hari

Lompat si katak lompat
lompat di gerai-gerai
Katak harus ingat
belajar pandai-pandai


;) Cikgu Sanisah

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Wah! Tentu seronok bukan? Dapat belajar kata ganda dengan pantun. Di sini saya juga ada serangkap pantun.

Lompat si cengkerik lompat
Lompat sama-sama
Ingat murid-murid ingat
Jangan suka kata-mengata

Berapa kataganda yang telah saya gunakan?